ASSESSMENT OF THE HEALTH STATE OF SCHOOLCHILDREN REMAINED WITHOUT PARENTAL CARE
https://doi.org/10.24412/2790-1289-2021-11517
Abstract
This article presents an analysis of available literature regarding the assessment of the health status of schoolchildren left without parental care. There is a lack of information about the health status of orphans placed in foster family. The opinions of researchers are contradictory: some believe that children brought up in their family are not different from children brought up in orphanages, while other point to low level of development and health. In the available literature on the problem of orphanhood, there is almost no information about the health and development of children in orphanage.
In literary sources, there is an unanimous opinion that there is a high degree of direct connection of unfavorable external factors, in particular, upbringing outside the family with the growth of the child and his physical development.
About the Authors
N. T. JainakbayevKazakhstan
MD, Professor
L. Zh. Orakbay
Kazakhstan
MD, Associate Professor
N. B. Turly
Kazakhstan
master's student
References
1. Ананьин Сергей Александрович. Состояние здоровья детей из семей социального неблагополучия и принципы организации медико-социальной помощи: Автореферат дисс. доктора медицинских наук / Научно-производ. объед. медико-социальных исследований, экономики и информатики. – Москва.
2. Города, дружественные к детям. Проблемы оценки качества жизни детей. Общественнный фонд «Лаборатория социально-психических измерений СФЕРА». – 2015. - 90 с.
3. Bowman S., In the Absence of Family: How Ideas of the Substitute Family in Honduran Children's Homes Shape Perception of the Needs of at-risk youth [Электронный ресурс] / S. Bowman // 2008. – Режим доступа: http://digitalcommons.colby.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1289&context=h onorstheses
4. Berk L.E. Entwicklungspsychologie. / L.E. Berk / München: Pearson. – 2014. – 150 s.
5. Васильев А.А. Нужны ли нам детские дома? // Социальная педагогика. – 2008. – № 3. – С. 95–102.
6. Басманова Е.Д. Особенности физического развития детей в школах разного типа / Е.Д. Басманова, Н.К. Перевощикова // Российский педиатрический журнал. – 2007. - № 1. – С. 53–55.
7. Ванюшкин В.А. Коррекция координационных способностей учащихся с недостатками интеллектуального развития: Автореф. дис. канд. пед. наук. – Екатеринбург, 2014. – 23 с.
8. Приказ Минздрава России от 11.04.2013 № 216 н «Об утверждении Порядка диспансеризации детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей, в том числе усыновленных (удочеренных), принятых под опеку (попечительство) в приемную или патронатную семью».
9. Nienstedt M. Pflegekinder. / M. Nienstedt; A. Westermann // Munchen: Welchebuch, 2013 – 156 s.
10. Иванова И.В. Состояние здоровья и социально-психологические особенности учащихся школ разного типа /И.В. Иванова, Н.Л. Черная, Е.И. Сенягина // Российский педиатрический журнал. – 2010. – № 2. – С. 53–55.
Review
For citations:
Jainakbayev N.T., Orakbay L.Zh., Turly N.B. ASSESSMENT OF THE HEALTH STATE OF SCHOOLCHILDREN REMAINED WITHOUT PARENTAL CARE. Actual Problems of Theoretical and Clinical Medicine. 2021;(1):15-17. (In Russ.) https://doi.org/10.24412/2790-1289-2021-11517