STRUCTURAL-SEMANTIC ANALYSIS OF THE SCIENTIFIC TEXT
Abstract
This article presents the experience of teaching first-year students of the kazakh branch of the Kazakh-Russian Medical University the structural-semantic analysis of the scientific text. Educational, developmental and educative goals are pursued at the lesson. The structural-semantic analysis of the text brings to the following algorithm: determining the topic of the scientific text and the purpose of the message, identifying the keywords of the text, drawing up its plan, determining the functional-semantic type of speech and the functional style of the text, its main style features.
References
1. Чумбалова Г.М. Научный стиль речи (медицинский профиль). Учебное пособие. - Алматы, 2010. - 104 с.
2. Валгина Н.С. Теория текста: учебное пособие. – Москва: изд-во МГУП «Мир книги», 1998. – 210 с.
3. Беленький А. Извлечение информации из неструктурированных текстов [Текст] / А. Беленький // КомпьютерПресс, 2008. - №2. – С. 74-79.
4. http://www.kardio.ru/profi_1/index_2_1.htm
5. https://xn--80addfba7artbte.xn-p1ai/raznoe-2/serdechno-sosudistaya-sistema-anatomiya-chelovekaserdechno-sosudistaya-sistema-anatomiya-i-fiziologiya.html
6. Уланович О.И. Текст и его понимание // Вестник МГЛУ. Серия 2. Психология, педагогика, методика преподавания иностранных языков. – №3. – Минск: МГЛУ, 2001. – С. 22.
7. https://www.google.com/search?ei=sm_8XfmCPMb2qwH4taqQBA&q
8. https://ru.wikipedia.org/wiki
9. https://www.google.com/search?=chrome69i57j0l7
Review
For citations:
Chumbalova П.Ь. STRUCTURAL-SEMANTIC ANALYSIS OF THE SCIENTIFIC TEXT. Actual Problems of Theoretical and Clinical Medicine. 2020;(1):34-37. (In Russ.)